Игрите тип MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) станаха мегапопулярни и набират все повече скорост. Даже съвсем наскоро End of Nations - игра, предвидена като стратегия - се превърна в онлайн батъл арена. Броят на този вид игри вече наброява стотици, като всяка една от тях се опитва да заеме определен пазарен дял покрай безспорните лидери в жанра - League of Legends и DotA 2. Последната след 2-годишна бета най-накрая излезе официално, за да събере под крилото си огромно количество играчи.
Какво е все пак MOBA?
MOBA е жанр онлайн игра, която представлява вид арена, изобразена на различни карти, където два отбора от играчи се срещат в битка с цел завземане и контрол над определени точки на картата, както и тяхната защита. Според Уикипедия жанрът се появява далеч назад в годините от играта StarCraft, където се появила карта под името Aeon of Strife. Безспорно обаче популярността на MOBA се оформя като такъв тип игра от картата Defense of the Ancients или накратко Dota на играта Warcraft III.
През октомври 2009 г. компанията Riot Games, която сама признава, че е имала намерение да завземе пазарен дял с около 20 000 играча, създава своята League of Legends, която в момента е №1 в света. На следващата година се появяват заглавия като Heroes of Newerth и Dota 2. Blizzard не закъснява да се включи в модата и пуска свое заглавие Blizzard DOTA, но впоследствие се принуждава да промени името заради авторските права, държани от Valve за названието "Dota". Така играта им се нарича Blizzard All-Stars.
През 2011 г. се появяват още игри от този сорт - Rise of Immortals (станала достъпна в Steam през септември), руската компания NIVAL пуска Prime World. През 2012 г. Hi-Rez Studios създава своята SMITE.
Емоцията MOBA
Игрите от типа MOBA се емоционални и заредени с адреналин. Действието в тях се развива бързо, нужно е тактическо и стратегическо мислене, отлично познаване на видовете герои и техните умения, както и различните карти, предлагани от дадената игра. Екшънът в тях определено привлича играчите, които се пердашат яко със своите герои в опит да завземат вражеската база и да поемат контрол над картата. Съревнователният дух на този тип игри превърна някои тях в официални киберспортни дисциплини. Съвсем наскоро американското правителство призна професионалистите от LCS лигата на League of Legends за професионални атлети, с което тези спортисти ще могат по-лесно да придобиват работни визи на територията на САЩ. Лигата бе приравнена като права с тези на NHL, NBA и т.н.
MOBA привлича дори играчи, които не са така пристрастени към съревнованията. В този вид игри можете да влезете, да изиграете една две "партии" и да продължите да си вършите работата. Винаги може да се върнете и отново да вземете участие в някоя и друга битка. В обикновените MMORPG се изисква повече отдаденост и време за развитието на героя, участие в безброй походи по подземия и т.н. PvP- елементът в MMORPG-тата отдавна измести PvE, тъй като голямата част от играчите искат да се бият помежду си, отколкото да участват в куестове, изискващи скучното и досадно избиване на огромно количество ботове по еднообразен начин, който не изисква почти никакво майсторство. В края на краищата това наложи създаването на различни видове арени, като игра в играта, които задължително присъстват във всяко MMORPG. В началото играчите сами си избираха място, където се срещаха и си устройваха масови баталии, излизайки от границите на обикновения дуел. Ползвателите не харесаха особено и първоначалните арени, където групите се срещаха и превърщаха битката в едно постоянно меле. Още повече, че това не им носеше някакъв опит, необходим за развитието на героя или пък виртуална валута. Понастоящем в MMORPG-тата са въведени арени, където има определени правила, карти, различни видове битки, за които играчите печелят някакви награди, било то опит, точки репутация и т.н.
Защо MOBA?
Защо MOBA стана популярна? Именно поради по-горе изброените причини. Защо му е на човек да започва игра в някоя MMORPG, където трябва да изпълнява безброй куестове, свързани с избиването на ботове, събирането на разни ресурси и много още скучни дейности, за да достигне момента, в който ще полза героя си именно за битки по арените или местата във виртуалния свят, където се провеждат мелетата.
Състезателният дух на MOBA е другата причина за популярността на жанра. Всеки иска да е боец или състезател, да се похвали с постиженията си, със силата и мощта на героя си, с уменията му, както и със своите умения на играч. Даже китайците и корейците, които се славят със своята "трудолюбивост" в игрите - те могат часове наред да "фармят", избивайки хиляди ботове, за да натрупат виртуална валута или някакви наградки, започнаха да играят MOBA. Жанрът и при тях вече придоби огромна популярност.
Поглед в бъдещето
MOBA игрите определено имат своето бъдеще. Те вече имат свои разновидности - 2D, 3D; поглед от първо или от трето лице, с военна тематика или пък с фентъзи герои и чудовища; научнофантастични или средновековни, с комикс герои или пък с герои от популярни филми и т.н. Броят им расте главоломно, наред с играчите. Технологиите като Ocultus Rift вероятно ще бъдат внедрени в жанра, като скоро играчът ще "влиза" в един виртуален свят, където ще ръководи героя си с вид от първо лице само с извъртане на главата в нужната посока, ще влиза в бой с противниците си, "виждайки" ги пред себе си като истински. Напълно ще е възможно след време разработчиците на игри да направят така, че играчите да се сражават и с истински махове на ръцете и краката, нанасяйки истински удари, но във виртуалното пространство и на вируталния враг. Така играта може да се превърне и в своеобразен начин на спортуване - играейки да се раздвижваш, а не да превръщаш задника с в стол, както е сега.
League of Legends и DotA 2 спорят за лидерство на пазара на MOBA игрите. |
Какво е все пак MOBA?
MOBA е жанр онлайн игра, която представлява вид арена, изобразена на различни карти, където два отбора от играчи се срещат в битка с цел завземане и контрол над определени точки на картата, както и тяхната защита. Според Уикипедия жанрът се появява далеч назад в годините от играта StarCraft, където се появила карта под името Aeon of Strife. Безспорно обаче популярността на MOBA се оформя като такъв тип игра от картата Defense of the Ancients или накратко Dota на играта Warcraft III.
През октомври 2009 г. компанията Riot Games, която сама признава, че е имала намерение да завземе пазарен дял с около 20 000 играча, създава своята League of Legends, която в момента е №1 в света. На следващата година се появяват заглавия като Heroes of Newerth и Dota 2. Blizzard не закъснява да се включи в модата и пуска свое заглавие Blizzard DOTA, но впоследствие се принуждава да промени името заради авторските права, държани от Valve за названието "Dota". Така играта им се нарича Blizzard All-Stars.
През 2011 г. се появяват още игри от този сорт - Rise of Immortals (станала достъпна в Steam през септември), руската компания NIVAL пуска Prime World. През 2012 г. Hi-Rez Studios създава своята SMITE.
Prime World на Nival тръгна от Русия |
Една от новите MOBA, набиращи скорост. |
Емоцията MOBA
Игрите от типа MOBA се емоционални и заредени с адреналин. Действието в тях се развива бързо, нужно е тактическо и стратегическо мислене, отлично познаване на видовете герои и техните умения, както и различните карти, предлагани от дадената игра. Екшънът в тях определено привлича играчите, които се пердашат яко със своите герои в опит да завземат вражеската база и да поемат контрол над картата. Съревнователният дух на този тип игри превърна някои тях в официални киберспортни дисциплини. Съвсем наскоро американското правителство призна професионалистите от LCS лигата на League of Legends за професионални атлети, с което тези спортисти ще могат по-лесно да придобиват работни визи на територията на САЩ. Лигата бе приравнена като права с тези на NHL, NBA и т.н.
В Infinite Crisis се сражавате с комикс герои. |
MOBA привлича дори играчи, които не са така пристрастени към съревнованията. В този вид игри можете да влезете, да изиграете една две "партии" и да продължите да си вършите работата. Винаги може да се върнете и отново да вземете участие в някоя и друга битка. В обикновените MMORPG се изисква повече отдаденост и време за развитието на героя, участие в безброй походи по подземия и т.н. PvP- елементът в MMORPG-тата отдавна измести PvE, тъй като голямата част от играчите искат да се бият помежду си, отколкото да участват в куестове, изискващи скучното и досадно избиване на огромно количество ботове по еднообразен начин, който не изисква почти никакво майсторство. В края на краищата това наложи създаването на различни видове арени, като игра в играта, които задължително присъстват във всяко MMORPG. В началото играчите сами си избираха място, където се срещаха и си устройваха масови баталии, излизайки от границите на обикновения дуел. Ползвателите не харесаха особено и първоначалните арени, където групите се срещаха и превърщаха битката в едно постоянно меле. Още повече, че това не им носеше някакъв опит, необходим за развитието на героя или пък виртуална валута. Понастоящем в MMORPG-тата са въведени арени, където има определени правила, карти, различни видове битки, за които играчите печелят някакви награди, било то опит, точки репутация и т.н.
Merc Elite е MOBA с военна тематика, която се играе направо в браузера. |
Защо MOBA?
Защо MOBA стана популярна? Именно поради по-горе изброените причини. Защо му е на човек да започва игра в някоя MMORPG, където трябва да изпълнява безброй куестове, свързани с избиването на ботове, събирането на разни ресурси и много още скучни дейности, за да достигне момента, в който ще полза героя си именно за битки по арените или местата във виртуалния свят, където се провеждат мелетата.
В SMITE героите са древогръцки богове. |
Състезателният дух на MOBA е другата причина за популярността на жанра. Всеки иска да е боец или състезател, да се похвали с постиженията си, със силата и мощта на героя си, с уменията му, както и със своите умения на играч. Даже китайците и корейците, които се славят със своята "трудолюбивост" в игрите - те могат часове наред да "фармят", избивайки хиляди ботове, за да натрупат виртуална валута или някакви наградки, започнаха да играят MOBA. Жанрът и при тях вече придоби огромна популярност.
Поглед в бъдещето
MOBA игрите определено имат своето бъдеще. Те вече имат свои разновидности - 2D, 3D; поглед от първо или от трето лице, с военна тематика или пък с фентъзи герои и чудовища; научнофантастични или средновековни, с комикс герои или пък с герои от популярни филми и т.н. Броят им расте главоломно, наред с играчите. Технологиите като Ocultus Rift вероятно ще бъдат внедрени в жанра, като скоро играчът ще "влиза" в един виртуален свят, където ще ръководи героя си с вид от първо лице само с извъртане на главата в нужната посока, ще влиза в бой с противниците си, "виждайки" ги пред себе си като истински. Напълно ще е възможно след време разработчиците на игри да направят така, че играчите да се сражават и с истински махове на ръцете и краката, нанасяйки истински удари, но във виртуалното пространство и на вируталния враг. Така играта може да се превърне и в своеобразен начин на спортуване - играейки да се раздвижваш, а не да превръщаш задника с в стол, както е сега.
Blogger Comment
Facebook Comment