Free-to-play, Freemium, pay-to-play или buy-to-play? Какво да избера?


"Никога няма да дам и една стотинка за игра!", "Няма никаква далавера в това да купуваш игри или пък да играеш платена игра".
Сигурно сте чували подобни изявления от свои приятели, а е възможно и вие да мислите по този начин. Напук на тези твърдения обаче безплатните ММОРПГ са едни от най-печелившите.

Уловките на Free-to-play

Повечето игри се рекламират именно като free-to-play. "Регистрирай се безплатно, свали играта безплатно, играй безплатно". Това е така, но идва един момент, когато се изправяш пред избор.

pay-to-win

Има много MMO игри, които те грабват със сюжета си, с красивия си свят, с добрата бойна система. Впускаш се и бързо развиваш героя си. Идва момента обаче, когато осъзнаваш, че за да си полезен на себе си и хората от постоянното ти party или гилдията, трябва да дадеш някой лев.
Обикновено в подобни игри не е чак толкова трудно да се сдобиеш с епик доспехи и оръжия. Конкуретноспособността ти не се изразява в това да облечеш ориндж или виолет. Оръжието трябва да се заточи, а доспехите да се подобрят. Това обикновено става с определени камъни, които са достъпни. Не е трудно да ги усилиш до +5. След това става трудно - сблъскваш се с великия корейски (или китайски рандом). Успехът в усилването се сменя с фейл и даже провалите като че ли са повече. В най-добрия случай харчиш игрални пари и оръжието ти си стои на ниска степен на заточване, а в най-лошия - в някои игри след поредния фейл се разрушава.

Много услужливо обаче в кеш шопа се продават различни видове ресурси, които се купуват с реални пари. С тяхна помощ или намаляваш значително процента на провала, или направо ти дават 100% гаранция за успех.

Така стигаш до избора - да дам ли реални пари и да се чувствам полезен или да не дам и да ме смятат за пушечно месо. Има и трети вариант - да напуснеш играта.

Ако избереш варианта с инвестирането на реални пари може и да научиш максимата, че безплатните игри излизат по-скъпо от платените.

Freemium

Ето това е един от вариантите, в които играта хем е безплатна, хем ако искаш си купуваш абонамент, който ти носи някакви преимущества (по-бързо развитие, допълнителен опит, допълнително игрални пари и т.н). Обикновено тези игри се изправят срещу модела pay to win.

buy-to-play

Купи, за да играеш. Ето ви една Guild Wars 2, която е пример за успех на този модел. Харесва се от много хора, играе се и "избива рибата" по продажби. Купуваш играта, а след това си играеш безплатно. Има и такива, които не само, че ги купуваш ами и си плащаш допълнително абонамент. Естествено има отстъпки при покупка на по-голям период.

Някои ще попитат: "Какъв е смисъла да играеш в платени игри?"
От една страна знаеш, че в играта няма да срещнеш някой малолетен олигофрен, който ще хулиганства или пък ще реве в чата да му дадеш някоя и друга единица виртуална валута, за да си купи кон например. Другото е, че няма pay-to-win.
Д
а, но на практика се случи нещо интересно. TERA, RIFT и SWTOR тръгнаха като платени игри, но издържаха твърде малко, след което обърнаха медала и станаха free-to-play и се напълниха с играчи. AION също е част от примера.

Eve Online обаче е "друга бира". Може би най-добрата платена игра, която на всичко отгоре и е от десетина години на пазара, но се радва на небивал успех. Играчите я обожават и я играят с години. Каква е рецептата на CCP? Те си знаят. (има и други примери, нека феновете на WoW не се засягат).

В края на краищата се оказа, че изборът е на играча. Някои принципно няма да си купят играта дори и да знаят, че е хубава. Други пък предпочитат обратното. Трети си цъкат в безплатната и не им пука за pay-to-win. 
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 коментара :

Публикуване на коментар