Днес ви питаме: Загиват ли MMORPG?


Поводът за днешния въпрос и коментар по него са провалите на няколко нови и уж чакани MMORPG. Навсякъде се коментира и хората се чудят, защо се провалиха (или вървят към провала) игри като WildStar, The Elder Scrolls Online, Swordsman и т.н.

Няма смисъл да се спори, в две от най-пропиарените игри WildStar и The Elder Scrolls Online останаха да играят само най-върлите фенове на жанра. Останалите чакат да станат безплатни, за да ги пробват, а някои даже нямат и това намерение.

Мненията са различни. Едни смятат, че жанрът загива, други са категорични, че трябва да се върнат добрите стари времена, когато MMORPG бяха по-сложни, по-интересни, по-неегоистични, в които се изискваше повече интелигентност, търпение, умение за отборна игра и т.н. Действително, все още помня времената, когато имаше хора, играещи в дадено MMORPG пет, шест, че и повече години. Сега играчите ги сменят като носни кърпички.

Free-to-play моделът ли е виновен?

Голяма част от съвременните MMORPG са безплатни. Защо да плащаш за нещо, което може бързо да ти омръзне или пък да не ти хареса. Освен това може да цъкаш няколко едновременно. Има ли смисъл да се "забиваш" в игра, предлагаща абонамент?
Вероятно това е една от причината. Много игри, които започнаха като абонаментни, измениха модела си много бързо - TERA, AION, SWTOR, RIFT, наскоро и Defiance. Две игри с 10-годишна давност продължават да изпъкват - прочутия World of Warcraft и великата EVE Online ( макар че другите проекти на CCP нямат такъв успех). Вярно е, че абонатите на World of Warcraft също намаляват, но все пак за 10-годишна игра са достатъчно много. В същото време "убийците им" от WildStar ще имат да чакат, а най-добре е в най-скоро време да прегръщат Free-to-play модела, за да оцелеят.
Free-to-play моделът е зло. Зло, но предпочитано зло. Защо е зло? Всеки знае, че Free-to-play обикновено води до pay-to-win.

Нетърпението

Търпението е добродетел. Старите MMORPG не предлагаха бързо развитие на героя. Понякога бяха нужни месеци нормална игра (3-4 часа на ден), за да стигнеш максималното ниво. Не беше важна крайната цел, а пътят към нея. На играчите се предлагаше да се наслаждават на развитието на героя си ниво след ниво. Съдържанието на средните нива беше повече от достатъчно - дънджъни, зони за развитие, различни ивенти. Сега не е така. Играчите нямат търпение. Продукти на пазара, колкото искаш. Защо да се "качваш" с месеци, като има други игри, където за седмица, та дори и за дни вземаш максималното ниво. Именно поради това се предлагат различни бустове, пакети и какво ли още не за по-бързо развитие на героя (естествено за реални пари). Кой е виновен за нетърпението на играчите? Самите играчи или пък издателите, жадуващи за печалби.

Скучният ендгейм

Преминаваш бързо през нивата и ето, вече си на максималното ниво. Ура! Е, да, ама там идва скуката. Разработчиците те тласкат към върха, а не смогват да създадат интересно съдържание за ендгейма. Как и да смогнат! Освен това трябва и да печелят. Започват да те пускат по другата пързалка, наречена PvP. Там са и големите пари. Всеки иска да е супер боец, да е най-якия, най-мощния, най-известния в играта. Само с умения за игра не става, трябват и пари. Реални пари. Варианти да ги изхарчиш, колкото искаш. В това отношение разработчиците са много креативни.

След известно време мазохизъм и фрустрации, теглиш една майна на играта и се връщаш само, за да видиш някой нов експнжън, дали е донесъл нещо ново и интересно.

MOBA манията

MOBA манията е най-новата мода. MOBA игрите никнат като гъби ( също така ще почнат и да загиват, но това е друга тема). Те се възползват от всички слабости на MMORPG изброени по-горе. Те са наистина Free-to-play. За реални пари си купуваш скинчета за героя и други не съществени за победата неща. League of Legends, DotA 2 и SMITE са новите игри на младите. Голяма част от тях даже и не поглеждат към MMORPG. Нямат време за подобни игри. Животът е динамичен. Технологиите се развиват бързо. Всичко трябва да е бързо. Една-две бързи игри в MOBA-та и толкова. За какво да се мъчим в MMORPG. За какво да чакаме да съберем група за дънджъна? За какво да се мъча въобще в дънджъна с хора, чиито ръце не растат от правилното място? За какво въобще да се мъча в дънджъна за пореден път, чакайки да избия някой епик? Няма време.

Хакери, голдспамери, ботове 

Това са едни от убийците на съвременните MMORPG. Създавайки инфлация и хипер инфлация в играта, те убиват икономиката. На нормалния играч му писва да бъде засипван с предложения да си купи за по 4-5 $ няколко милиона златни монети или каквато и да е там валутата. На нормалния играч му писва да вижда ботове, които "фармят" денонощно, унищожавайки естествената конкуренция. На нормалния играч пу писва да вижда други играчи, които ползвайки различни слабости, фармят дънджъни за по 5 минути десетки пъти на ден. На нормалния играч му писва да вижда, че разработчиците нямат никакво желание да се борят с тези явления. Нормалният играч започва да мисли, че всички хакове, ботове и голдспамове са създадени от самите разработчици, за да те принудят да харчиш реални пари на голдспамерските им сайтове или пък да си купуваш хакове и чийтове от самите тях, прикривайки се като "зли" сили.

Игрите на една от най-големите компании-издател в света от много години са прочути с това, че са рай за ботове, чийтове, хакове и голдспамери. Никой не предприема нищо. Компанията обаче вместо да фалира, преуспява. Дали пък не печели, не от геймшопа са, а именно от "нередовните" си продукти. Кой знае?

И така: Загиват ли MMORPG? Каква е причината за крахът им в последно време според вас?

Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 коментара :

Публикуване на коментар