Днес ще коментираме една от най-интересните action MMORPG Neverwinter. Много играчи обаче се сблъскват с някои проблеми при endgame-а, които коментират на форума и изразяват негативно отношение към девелъпърите и издателите, но пък къде ли не е така.
Безспорно достъпът до съдържанието на играта е напълно безплатно. Естествено чрез микротранзакции може да закупите бустър пакети, които ще ви помогнат по-бързо да развиете героя си до максималното 60-то ниво както и да ползвате някои "екстри" като по-бърз маунт, високоуровен питомец и т.н.
Принципно Neverwinter е предвидена като PvE игра. Голяма част от съдържанието може да преминете съвсем спокойно и соло, облечени в прилична екипировка, която може да добиете като лут от чудовищата.
Играта представлява инстанси в инстанса, в смисъл че открит свят няма, а е разделена на различни зони, които своего рода представляват вид инстанс, където са разположени множество други инстанси, а с новия експанжън ще бъдат добавени и т.нар. Heroic Encounters. Те са ни вече познати от Модул 3. Това са вид куестове или по-скоро рейдове, които се появяват в дадена зона и са с различна степен на сложност, изискваща определен брой играчи за изпълнението им.
Отделно от това в играта има и дънджъни, предвидени за стандартна група от по пет играча. В тях може да добиете различна по степен епическа екипировка за героя си. Тук обаче се появява и първият проблем: т.нар. gear score. Това е показател за качеството на екипировката ви като за някои от дънджъните има минимално изискване към gear score ви. Самите играчи при подбор на party също изискват по-висок gear score, за да ви вземат в групата. Може и да ви вземат, но точно след убийството на боса, малко преди да вземете наградата си от съндъка, те да ви изхвърлят от групата и да останете с "пръст в уста". Естествено това може да се случи дори и да сте облечен с много добра епическа екипировка.
Повишаването на т.нар. gear score зависи от няколко компонента. На първо място това е самата екипировка, дали е "зелена", "синя" или "виолетова". Да се сдобиете с "виолетова" екипировка не е много трудно и не изисква вложение на реални пари. Тук идват наред камъните, с които подобрявате някои от статовете на доспехите си, например добавяне на допълнително "Сила" или "Критически поражения". Максималното ниво на подобни камъни е 10-то. На аукциона може да намерите и да се сдобиете на много прилична цена във валутата "Астрални диаманти" с камъни от 5-то до 7-мо ниво. За да повишите нивото им трябва да ги "рафинирате". Процесът е много лесен. Добавяте в даден камък други камъни или руни (които падат доволно често като лут). След запълването на скала, отчитаща определен брой точки, необходими за повишаването на нивото на камъка ви, идва момента на самия ъпгрейд (примерно от 7-во на 8-мо ниво). За да се случи това са необходими няколко компонента, част от които са напълно достъпни и не изискват вложение на реални пари. В кеш шопа може да се сдобиете с подобрител, наречен Coalescent Ward, който струва реални пари и ви помага със 100% вероятност да достигнете следващото ниво на камъка. В екипировката ви обаче има 12 предмета, в които можете да добавите по един подобен камък. За да сте уверен в резултата трябва да разполагате с Coalescent Ward, който може да получите и при изпълнение на определен ритуал в играта, но шансът е повече от минимален.
На второ място в оръжието и бронята може да добавите още по един усилващ камък, който ви дава определена "магическа сила", например възможността да се възкресите автоматично при смърт. Колкото по-високолевълен е камъка, толкова повече ви се повишава и gear score. Такива камъни може да купите на аукциона за "безбожно" количество "Астрални диаманти" или пък да си ги сглобявате от парчета, които падат в определени инстанси. Сглобявайки ги обаче стигате отново до Coalescent Ward, който ви дава 100% шанс за успех при крайния резултат.
На трето място идват артефактите. Имате три слота за три артефакта, които ви дават определено умение плюс повишаване на определени статове. Например активирайки един от тях, нанасяте определено количество поражения плюс за определено време може да видите цел, намираща се в невидимост (асасин). Отделно от това самият артефакт ви дава определено количество "Критически удар". Тези артефакти също имат нива: "Зелен" - обикновен, "Син", "Виолетов" и "Оранжев". Те се ъпгрейдват по-познатата схема, запълвайки скалата им с различни камъни, даващи определен брой точки за рафиниране. На финалния етап се добавят определени компоненти и за гарантирано успешен ъпгрейд ви е нужен Coalescent Ward. Колкото повече повишавате нивото на артефакта си, толкова повече точки за рафиниране са ви необходими. Тук съвсем услужливо ви се предлага, да си купите от кешшопа различни предмети, които дават по-голямо количество точки и ви помагат по-бързо да запълните скалата. Голяма част от "зелените" артефакти са напълно достъпни чрез игралния процес. Друга част може да намерите в кутийки, които падат като лут от чудовищата, но за да ги отворите ви трябва ключ, а него си го купувате от кешшопа. Ако ви провърви (тук си е чист хазарт), то може да ви падне направо "оранжев" артефакт. Естествено, ако артефактите ви са оранжеви, то гиърскорът ви е много висок.
Гиърскорът влия най-чувствително в PvP на максимално ниво. На нивата под 60-то ПвП е по-честно и по неповлияно от инвестицията в реални пари. След 60-то обаче ако сте с гиърскор между 8 000 - 10 000 нямате никакъв шанс. Системата за подбор на противници уж бе направена по-справедлива, но много е голям шанс срещу вас да има поне един противник с много висок гиър скор, който ще ви помете, а вие няма даже и да го одраскате.
В същото време за изпълнение на ПвП активности получавате "Слава", с която може да си купувате епическа "Виолетова" екипировка. За това трябва да се примирите, че ще ядете бой като боксова круша, докато не се "облечете". Облечени веднъж с "виолетова" екипировка не ставате як, трябват ви артефакти и камъни. Колкото по-високо ниво са, толкова по-як сте.
Е, ПвП не е задължително в края на краищата, а и някои не го понасят даже, а си гледат кефа с ПвЕ активности. Проблемът не е в това. Проблемът е, че играта се афишира като free-to-play, което е донякъде вярно (т.е. достъпът до всичкото съдържание е напълно безплатен), но пък за да се наслаждавате пълноценно на игралния процес при ендгейма без всякакви фрустрации, трябва да си платите. Проблемът не в това, че ще си купите по-бърз маунт, модни дрешки или готин питомец. Покупките не са само за козметични промени, някои стоки (като Coalescent Ward определено влияят при победата на бойното поле, особено в PvP). Слава Богу, че разработчиците не изпълниха желанието на част от комюнитито, което настоява за PvP навсякъде в зоните, а не само на определените за целта места.
Лично аз смятам, че играта може да се нарече pay-to-win само по отношение на хардкор PvP активностите. Във всяко друго отношение може да играете спокойно и да оцелявате в битките с чудовищата напълно безплатно. Дали ще си купите козметични екстри, зависи от вашето желание и възможности. Винаги ще има хора, за които ще е скъпо, а други цените ще ги задоволяват напълно.
Вие как мислите pay-to-win ли е Neverwinter?
0 коментара :
Публикуване на коментар